Om oss

Frøyland barnehage er en privat barnehage, datterselskap til NLM-Barnehagene AS. Vi ligger sentralt på Frøyland i Time kommune.

Vi er en godt etablert barnehage på Frøyland. Vi har drevet barnehage i 40 år, noe som gjør oss til en av de eldste barnehagene i Time kommune.

Våren 2022 stod endelig vår flotte nye barnehage klar! Vi flyttet da inn i moderne og fremtidsrettet bygg i Markveien 18, Kvernaland. Aktivitetsrom og vannrom er allerede blitt populære lekeområder.

Barnehagen ligger i et flott naturområde som gir mange muligheter. Brekkenuten, Trollskogen og Njåfjellet for å nevne noen er like i nærheten. Uteområde i ny barnehage er godt tilrettelagt  for kreativ og fysisk utfoldelse i naturlige omgivelser.

Barnehagen har fokus på inkluderende barnehagemiljø. Vi ønsker at alle barn skal kjenne at de har en plass i fellesskapet at de blir sett, hørt og elsket for den de er. Barnehagen skal bidra til trivsel og glede, lek og læring, gi utfordring og tilrettelegge for god utvikling.

Vi er en "Være sammen" barnehage. Være sammen har som hovedmål å heve kompetansen hos alle ansatte i barnehagen. Målet er at vi alle skal være tydelige voksne som er varme og grensesettende i relasjoner med barn (autoritative voksne). Målet for barna er å hjelpe de til å sette ord på egne følelser, være medvirkende og utvikle evnen til empati, inkludering og samarbeid i det sosiale samspillet med andre barn og voksne i barnehagen. De voksne skal møte barna på en måte som bekrefter barnets verdi.

Marte Meo i barnehagen: Vi er også en Marte Meo praktikerbarnehage. Flere av våre ansatte er utdannet Marte Meo terapeuter, og de fleste ansatte har tatt praktikerutdanningen via Time kommune.

Marte Meo "Av egen kraft" er en løsningsbasert veiledningmetode.

Hensikten med å bruke metoden i arbeidet vårt: økt kunnskap om samspill, bedre/styrke kvaliteten på samspillet, felles forståelse for prinsippene for støttende kommunikasjon, større forståelse og innsikt i enkeltbarnet, utvikle evnen til observasjon, reflektere over vår egen rolle i møte med enkeltbarnet. Les mer om Marte Meo under egen side.

Vi er et datterselskap til NLM-Barnehagene AS, og driver barnehage med kristen formålsparagraf.

Vår visjon er: sammen om å sette verdifulle spor

VÅRE VERDIER

N – Nestekjærlighet

L – Likeverd

M – Mestring

VERDIFULLE SPOR

• I våre barnehager skal alle få oppleve ubetinget kjærlighet

• I våre barnehager skal alle vite at de er skapt av Gud og kjenne at de er unike og verdifulle

• Med Jesus som forbilde skal vi møte alle med respekt og toleranse

I praksis vil det si barnehagen driver etter Lov om barnehager og Rammeplan for barnehager slik som alle barnehager gjør i Norge. De kristne verdiene er en viktig del av det arbeidet vi gjør i barnehagen. Vi synger krisne bordvers, synger sanger barnesanger og leser bøker (også med kristent innhold), har samlingsstunder, feirer de kristne høytidene, besøker Frøyland og Orstad kirke med 5 åringene for å gå på julevandring osv.

Vårt hovedfokus er at barna skal ha en god barndom i barnehagen, få god omsorg, møte trygge og kloke voksne, erfare vennskap, utvikle seg både språklig, motorisk, kogitivt og sosialt.